منوهای نصب در پنل مدیریت

شرکت بورس کالای ایران

ضرورت تشکیل بورس کالا در ایران

بازار  کالاهای پایه در بخش های مختلف صنعتی، پتروشیمی و کشاورزی در ایران همواره با محدودیت ها و دشواری های ساختاری زیادی روبرو  بوده و  بخش عمده ای از این مشکلات مربوط به عدم استفاده از ابزارهای نوین اقتصادی  و ساختار نامناسب و ناکارآمدی  بازار می باشد که با وجود تلاش های بسیار انجام شده توسط دولت های محترم طی ۲ دهه اخیر در جهت اصلاح این ساختار ، اما  شاهد عدم بازدهی مناسب و حصول نتایج مورد انتظار در این بخش بوده ایم به گونه ای که علی رغم صرف هزینه های بسیار توسط دولت برای تنظیم بازار و تعیین قیمت نهاده ها و محصولات، اما در بخش تولید و توزیع و در پی آن مصرف کنندگان همواره  با مشکلات فراوانی روبرو بوده اند که مهمترین این مشکلات را می توان به شرح ذیل  خلاصه نمود:

۱-نوسانات کاذب قیمت محصولات ناشی از ارتباط  نامشخص و نامناسب میان عرضه و تقاضا
۲-عدم امکان مدیریت ریسک و محافظت از نوسانات آتی قیمت
۳-فقدان  یک نظام قیمت گذاری شفاف بر پایه تعادل میان عرضه و تقاضا و نیاز بازار
۴-نبود  یک سیستم اجرایی و ناظر بر حسن انجام تعهدات طرفین معامله
۵-فقدان یک سیستم جمع آوری، پردازش و تحلیل اطلاعات و آمار تولید، واردات ، صادرات و مصرف در جهت اطلاع رسانی به بازار و تصمیم گیری مطلوب
۶-عدم هماهنگی میان بخش های تولیدی و بازرگانی در زمینه  واردات، صادرات  و بازار مصرف
تدابیر قانونی برای ایجاد بورس کالای ایران

نیاز به ایجاد بازاری متشکل و سازمان یافته برای تقابل آزاد عرضه و تقاضا و دستیابی به اثرات مثبت این مهم در اقتصاد تولید و مصرف، دولت و مجلس شورای اسلامی را بر آن داشت تا بستر قانونی لازم جهت تاسیس و راه اندازی بورسهای کالایی  را در ایران فراهم سازند. در این راستا با تصویب بند (ج) ماده (۹۵)قانون برنامه  سوم و بند (الف) قانون برنامه چهارم ، شورای عالی بورس موظف به تشکیل و گسترش بورسهای  کالایی  در ایران گردید.

در پی این امر، سازمان کارگزاران بورس فلزات تهران در شهریور ماه سال۸۲ به عنوان اولین بورس کالای کشور فعالیت خود را آغاز کرد و پس از آن نیز سازمان کارگزاران بورس کالای کشاورزی در شهریور ماه سال ۸۳ شروع به فعالیت نمود.با تصویب قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۸۴/۹/۲۴ و بر طبق ماده ۵۷ این قانون و تبصره آن که مقرر داشته ” اموال و دارایی های سازمان کارگزاران بورس های موجود اعم از منقول و غیر منقول، وجوه نقد، سپرده های بانکی و اوراق بهادار، حقوق و تعهدات و سایر دارایی ها پس از کسر بدهی ها و همچنین وجوه ذخیره گسترش ” بورس” در کمیته ای مرکب از رئیس ” سازمان” نماینده منتخب کارگزاران ” بورس” مربوط و نماینده ” شورا” احصاء و حسب ضرورت و نیاز بین شرکت سهامی ” بورس” مربوط و ” سازمان” به ترتیب به عنوان سرمایه و منابع مالی در اختیار تسهیم می شود. تصمیمات این کمیته پس از تصویب وزیر امور اقتصاد و دارایی لازم الاجرا می باشد.

تبصره -سوابق کارکنان ” سازمان کارگزاران” هر ” بورس” به موجب مقررات قانون کار بازخرید می گردد”، سازمان کارگزاران بورس فلزات تهران و سازمان کارگزاران بورس کالای کشاورزی منحل گردید و طی مراحل قانونی جهت تصفیه این سازمان ها آغاز شد. شرکت بورس کالای ایران به موجب ماده ۵۸ قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران که مقرر داشته ” دولت اقدامات لازم را برای فعال کردن بورس های کالایی و تطبیق آن با این قانون و ارائه راهکارهای قانونی مورد نیاز را به عمل خواهد آورد” به عنوان یک شرکت جدید و کاملا مستقل از سازمان های کارگزاران بورس فلزات و بورس کالای کشاورزی ، پس از پذیره نویسی در ۴ گروه سهامداری و برگزاری مجمع عمومی از ابتدای مهرماه سال ۱۳۸۶ فعالیت خود را آغاز کرد. بدین ترتیب ، هم اکنون بورس کالای ایران با تجربه ای بیش از ۱۰ سال ، به داد و ستد انواع محصولات صنعتی و معدنی، فرآورده های نفت و پتروشیمی و کشاورزی در قالب معاملات نقد، نسیه ، سلف ، سلف استاندارد و معاملات ابزارهای مشتقه از جمله قراردادهای آتی مشغول است.

 

ارکان شرکت بورس کالای ایران

ارکان شرکت بورس کالای ایران ( سهامی عام ) عبارتند از:
۱- مجامع عمومی
۲- هیات مدیره
۳- مدیر عامل
۴- بازرس/حسابرس
شرکت توسط هیات مدیره ای غیر موظف مرکب از هفت شخص که توسط مجمع عمومی عادی با توجه به اساسنامه، قانون تجارت و مقررات برای مدت دو سال انتخاب می شوند، اداره می شود.

 

 انواع قراردادهای قابل معامله در بورس  کالا
تمامی داد و ستد ها در بورس کالا در قالب قراردادهای استاندارد شده انجام می گیرد و به طور کلی ۵ نوع قرارداد برای داد و ستد هر کالا وجود دارد:
۱-قرارداد نقدی
قراردادی است که براساس آن، پرداخت بهای کالای مورد معامله و تحویل آن در هنگام معامله و براساس دستورالعمل تسویه و پایاپای انجام می‌شود.
۲- قرارداد سلف
قراردادی است که براساس آن، کالا با قیمت معین در زمانی مشخص در آینده تحویل گردیده و بهای آن در هنگام معامله و براساس دستورالعمل تسویه و پایاپای پرداخت می‌گردد.
۳- قرارداد نسیه
قراردادی است که براساس آن، کالا در هنگام معامله تحویل و بهای آن در تاریخ سررسید و براساس دستورالعمل تسویه و پایاپای پرداخت می‌گردد.
۴- قرارداد آتی
قراردادی است که فروشنده براساس آن متعهد می‌شود در سررسید معین، مقدار معینی از کالای مشخص را به قیمتی که الان تعیین می‌کنند بفروشد و در مقابل طرف دیگر قرارداد متعهد می‌شود آن کالا را با آن مشخصات خریداری کند و برای جلوگیری از امتناع طرفین از انجام قرارداد، طرفین به صورت شرط ضمن عقد متعهد می‌شوند مبلغی را به ‌عنوان وجه تضمین نزد اتاق پایاپای بگذارند و متعهد می‌شوند متناسب با تغییرات قیمت آتی، وجه تضمین را تعدیل کنند و اتاق پایاپای از طرف آنان وکالت دارد متناسب با تغییرات، بخشی از وجه تضمین هر یک از طرفین را به عنوان اباحه تصرف در اختیار دیگری قرار دهد و او حق استفاده از آن را خواهد داشت تا در سررسید با هم تسویه کنند.
۵- قرارداد سلف استاندارد
قراردادی است که براساس آن عرضه‌کننده مقدار معینی از دارایی پایه را مطابق مشخصات قرارداد سلف استاندارد در ازای بهای نقد به فروش می‌رساند تا در دوره تحویل به خریدار تسلیم نماید. خریدار می‌تواند معادل دارایی پایه خریداری شده را طی قرارداد سلف موازی استاندارد موضوع مواد ۲ و ۳ دستورالعمل اجرایی معاملات سلف استاندارد، به فروش رساند. قرارداد مذکور نیز در این دستورالعمل به اختصار قرارداد سلف استاندارد نامیده می‌شود.

 

معافیت های مالیاتی و مزایای خرید و فروش و پذیرش کالاها در بورس کالای ایران

مزایای ساختاری

۱-معاملات در بورس کالا، متشکل و سازمان یافته، قانونمند، قابل نظارت، شفاف، عادلانه، رقابتی و کم هزینه است.

۲-در بورس کالا،  امکان پوشش، توزیع و انتقال ریسک وجود دارد.

۳-در بورس کالا،  کیفیت و کمیت کالا و مبلغ معامله و مدت معامله تضمین شده است.

۴-کشف قیمت در بورس کالا از طریق حراج حضوری و بصورت شفاف صورت گرفته و با حذف رانت باعث فسادزدایی از بازار معاملات می گردد.

۵-پذیرش کالا جهت فروش در بورس کالا منوط به داشتن استاندارد های اجباری برای آن کالا می باشد و از این راه کیفیت کالا در بورس تضمین می گردد.

۶- در بورس کالا،  مبداء کالا مشخص و تضمین شده است.

۷-در مقایسه با تشریفات مناقصات و مزایدات سرعت انجام معاملات در بورس کالا بسیار بالاتر بوده و جریان معاملات از امنیت کامل برخوردار است.

۸-در صورت بروز اختلاف میان طرفین معامله، بورس کالا دارای مراجع اختصاصی بررسی و رسیدگی به دعاوی بوده و سرعت رسیدگی به دعاوی مطرح شده در مقایسه با دادگاه های عادی بالاتراست.

۹-با استفاده از ابزارهای مالی مانند قراردادهای سلف و سلف استاندارد و ساز و کار اوراق بهادار مبتنی بر کالا، امکان تامین مالی بنگاه‌ها از این طریق وجود دارد.

۱۰-حذف بخشی از هزینه‌های مرتبط با فروش و بازاریابی باتوجه به وجود بازار مستقیم و بدون واسطه در بورس کالا

۱۱-وجود شفافیت در معاملات بورس کالا و حذف هرگونه عاملی که در حوزه فروش، منجر به ایجاد رانت خواهد شد.

 

مزایای مالیاتی

 

۱- طبق ماده (۶ (قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید، معادل ده درصد(۱۰%) از مالیات بر درآمد حاصل از فروش کالاهایی که در بورسهای کالایی پذیرفته شده و به فروش می رسد و ده درصد(۱۰%) از مالیات بر درآمد شرکت هایی که سهام آنها برای معامله در بورس های داخلی یا خارجی پذیرفته می شود و پنج درصد(۵ % ) از مالیات بر درآمد شرکت هایی که سهام آنها برای معامله در بازار خارج از بورس داخلی یا خارجی پذیرفته می شود ، از سال پذیرش تا سالی که از فهرست شرکت های پذیرفته شده در این بورس ها و یا بازارها حذف نشده اند با تایید سازمان بورس و اوراق بهادار بخشوده می شود. شرکت هایی که سهام آنها برای معامله در بورس های داخلی یا خارجی یا بازارهای خارج از بورس داخلی یا خارجی پذیرفته می شود در صورتی که در پایان دوره مالی به تایید سازمان بورس و اوراق بهادار حداقل بیست درصد (۲۰%) سهام شناور آزاد داشته باشند معادل دو برابر معافیت های فوق از بخشودگی مالیاتی برخوردار می شوند.

 

۲-  بر اساس تبصره ۱ ماده (۷) قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید ، تمامی درآمدهای صندوق سرمایه گذاری در چهارچوب این قانون و تمامی درآمدهای حاصل از سرمایه گذاری در اوراق بهادار ماده یک قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۸۴ و درآمدهای حاصل از نقل و انتقال این اوراق یا درآمدهای حاصل از صدور و ابطال آنها از پرداخت مالیات بر درآمد و مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۳۸۷/۳/۲ معاف می باشد و از بابت نقل و انتقال آنها و صدور و ابطال اوراق بهادار یاد شده مالیاتی مطالبه نخواهد شد. ( بنابر اعلام معاونت حقوقی سازمان بورس و اوراق بهادار از آنجا که شورایعالی بورس و اوراق بهادار ، قراردادهای آتی و اوراق سلف استاندارد  را به عنوان ابزار مالی جدید مورد تصویب قرار داده و ابزارهای مالی نیز اوراق بهادار موضوع بند ۲۴ ماده یک قانون بازار اوراق بهادار هستند، به تصریح تبصره یک ماده (۷) قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید ، معاملات قراردادهای آتی و اوراق سلف استاندارد نیز از پرداخت مالیات معاف می باشد).

 

۳- بر اساس تبصره ۲ ماده (۷) قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید ، سود و کارمزد پرداختی یا تخصیصی اوراق بهادار موضوع تبصره ۱  این ماده به استثنا سود سهام و سهم الشرکه شرکتها و سود گواهی های سرمایه گذاری صندوقها ، مشروط به ثبت اوراق بهادار یاد شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار جزء هزینه های قابل قبول برای تشخیص درآمد مشمول مالیات ناشر این اوراق بهادار محسوب می شود.

۴- بر اساس ماده (۱۷) قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید ،  خرید و فروش کالاهای پذیرفته شده در بورس های کالایی که با رعایت مقررات حاکم بر آن بورس ها مورد داد و ستد قرار می گیرند توسط وزارتخانه ها و دستگاه های دولتی و عمومی و دستگاه های اجرایی نیاز به برگزاری مناقصه یا مزایده و تشریفات مربوط به آنها ندارد.

 

۵- بر اساس ماده (۱۸) قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید ، دولت مکلف است کالای پذیرفته شده در بورس را از نظام قیمت گذاری خارج نماید.

 

ماموریت و چشم انداز

بیانیه ماموریت شرکت بورس کالای ایران

بورس کالای ایران با ایجاد بازار شفاف جهت تسهیل معاملات و کشف نرخ قیمت کالاهای اساسی و مواد اولیه واسطه­ ای بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا، ضمن تضمین تعهدات طرفین معامله، ابزارهای تامین مالی و مدیریت ریسک را در اختیار فعالان بازار قرار می دهد.

 

 

چشم انداز شرکت بورس کالای ایران

بورس کالای ایران در افق چشم­ انداز، مرجع قیمت­ گذاری کالاهای اساسی و مواد اولیه واسطه ­ای در منطقه و یکی از گزینه­ های اولویت­ دار تولیدکنندگان برای تامین مالی و پوشش ریسک تجاری می­ باشد.

 

راهبردها و اهداف

راهبردهای استراتژیک بورس کالای ایران در سال ۹۵

 

۱-  اوراق بهادارسازی و توسعه ابزارهای مشتقه

۲-  ایجاد و بکارگیری ابزارهای تامین مالی و معاملاتی متنوع، متناسب با نیاز مشتریان

۳- گسترش اندازه و عمق بازار در کالاهای منتخب جهت مرجعیت کشف قیمت بازار

۴- استفاده از ظرفیت نهادهای مالی جهت توسعه کسب و کار بورس کالای ایران

۵- مشتری ­­مداری و کیفیت­ گرایی در ارائه خدمات به ذی­­نفعان

۶- بهینه سازی مستمر و بروزرسانی قابلیت های حوزه فنآوری اطلاعات متناسب با توسعه ابزارها و بازارها

۷-  ترویج کارکردها و ارتقاء جایگاه بورس کالای ایران در محیط کسب و کار و رسانه

۸-  توسعه فعالیت جهت ارتقاء تجارت کشور با بازارهای بین المللی

 

 

اهداف استراتژیک بورس کالای ایران در سال ۹۵

 

۱- افزایش حجم و ارزش معاملات بازار فیزیکی

۲- افزایش حجم و ارزش معاملات بازار فرعی

۳- افزایش نسبت ارزش معاملات بازار آتی به ارزش معاملات بازار فیزیکی

۴- افزایش مقدار معافیت مالیاتی استفاده شده از سوی عرضه کنندگان کالاها

۵- پیاده سازی مکانیزم های انگیزشی و تشویقی

۶- بازنگری، تجمیع و تسهیل فرآیندها و سامانه ها

۷- افزایش حجم و ارزش معاملات رینگ صادراتی

۸- افزایش حجم و ارزش معاملات کالاهای وارداتی در بستر بورس کالای ایران

۹- افزایش میزان تطابق با استانداردهای بین المللی بورس های کالایی

۱۰-  راه‌اندازی گواهی سرمایه گذاری خودرو

۱۱-  راه‌اندازی صندوق های سرمایه گذاری ارزی

۱۲-  راه‌اندازی صندوقهای کالایی

۱۳-  توسعه گواهی سپرده کالایی

۱۴-  راه اندازی معاملات قراردادهای آتی ارز

۱۵-  راه اندازی قراردادهای اختیار معامله بر روی دارایی های پایه

۱۶-  افزایش حجم و ارزش تامین مالی صورت گرفته بنگاه های اقتصادی از طریق بورس کالای ایران

۱۷-  راه اندازی قراردادهای آتی بر روی دارایی های پایه جدید

رئوس کلی سیاست ها و خط مشی کیفیت شرکت بورس کالای ایران

شرکت بورس کالای ایران با تکیه بر مفاهیم اساسی مدیریت کیفیت شامل : مشتری گرایی (Customer Focus)، بهبود مستمر (Continuous Improvment)، و ارزش تک تک کارکنان شرکت(Value of Every Associate)، استاندارد ISO9001:2000 را به عنوان یکی از ساز و کارهای ارتقای کیفیت فعالیت های مدیریتی خود برگزیده و ضمن پیگیری اهدافی چون ایجاد مشتریان خشنود تر(Delighted Customers)، تحقق درآمد بیشتر(Highr Revenues)، صرف هزینه های کمتر(Lower Costs)، و پرورش کارکنان توانمندتر(Empowered Employees)، رئوس کلی سیاستها و خط مشی کیفیت خویش را به شرح ذیل اعلام می نماید:

 

۱-      ترسیم چشم انداز و تدوین اهداف و راهبردهای شفاف میان مدت و بلند مدت.

۲-      تعیین اهداف سالانه و اعمال روش مدیریت بر مبنای هدف و نتیجه.

۳-      استفادهی مناسب از روش های علمی در فرآیند مدیریت کیفیت.

۴-      برقراری ارتباط منطقی، مستمر و منسجم با فعالان بورس کالا، سازمان های اثرگذار بر فعالیت های بورس ، رسانه ها، سهامداران و کارکنان.

۵-      شناسایی و تامین نیازهای فعالان بالقوه و بالفعل بازار، ارتقای استانداردها و تلاش در جهت بالابردن کیفیت خدمات.

۶-      فراهم ساختن بازار رقابتی، شفاف و منصفانه برای فعالیت تولیدکنندگان، عرضه کنندگان و متقاضیان کالاهای پذیرفته شده در بورس کالا.

۷-      گسترش خدمات و ایجاد تنوع در ابزارهای معاملاتی شامل انواع اوراق بهادار مبتنی بر کالا متناسب با نیاز فعالان بازار.

۸-      بسترسازی جهت بکارگیری ابزاهای اعمال مدیریت ریسک و کشف قیمت منصفانه.

۹-      ایجاد مزیت رقابتی پایدار به منظور افزایش توان فعالیت شرکت در عرصه ی بین المللی.

۱۰-   تلاش بی وقفه در جهت اعتماد سازی و ارتقای اعتبار شرکت.

۱۱-   جلب مشارکت فعالان بازار و افزایش مستمر ضریب نفوذ بورس در داخل و خارج کشور.

۱۲-   گسترش معاملات الکترونیکی به عنوان بستر اصلی انجام معاملات در بورس کالا متناسب با توسعهی زیرساخت های مورد نیاز در کشور.

۱۳-   توسعه ی فعالیت های بین المللی شرکت به منظور کسب جایگاه مناسب در بازار سرمایه جهانی.

۱۴-   ارتقای سطح دانش و مهارت کارکنان از طریق آموزش های نظام مند.

۱۵-   جلب و توسعه ی مشارکت کارکنان در اداره ی امور شرکت به منظور افزایش بهره وری و سهیم نمودن آنان در نتایج حاصله.

۱۶-   تقویت روحیه کار گروهی در کارکنان جهت ایجاد تحول در شرکت.

منشور اخلاقی کارکنان شرکت بورس کالای ایران

کلیه کارکنان شرکت بورس کالای ایران با استعانت از عنایات خداوند متعال و با آگاهی از نقش کلیدی خود در تحقق چشم اندازها ، اهداف و ماموریت های سازمانی ، تعهدات زیر را همواره مدنظر خواهند داشت:

 

۱٫رفتار سازمانی مبتنی بر پایبندی به قانون در راستای چشم انداز و ماموریتهای شرکت.

 

  1. احترام به حقوق و کرامت انسانی افراد و رعایت حریم شخصی و جایگاه آنان.

 

  1. پایبندی به شئونات و ارزشهای مذهبی و رعایت آراستگی و پوشش ظاهری.

 

  1. تلاش در جهت افزایش توانمندی های علمی و حرفه ای با هدف ارتقاء کیفیت خدمات ارائه شده .

 

  1. رعایت احترام، ادب، عدل و انصاف در گفتار و رفتار.

 

  1. داشتن وجدان کاری، نظم، سعه صدر، انتقاد پذیری، مسئولیت پذیری و وفاداری به منافع شرکت.

 

  1. عدم فعالیت و سرمایه گذاری در معاملات بورس و عدم مداخله و تاثیر گذاری خارج از ضوابط و مقررات مربوط.

 

  1. حفظ اسرار و اطلاعات محرمانه شرکت و عدم افشای آن خارج از ضوابط و مقررات.

 

  1. عدم استفاده غیر قانونی از اطلاعات شرکت جهت منافع شخصی خود یا دیگران.

 

  1. رجحان منافع شرکت بر منافع فردی در صورت وجود هر گونه تعارض منافع.

 

  1. عدم انجام هر فعالیتی که به شهرت و عملکرد کارکنان و شرکت صدمه زند مانند شایعه سازی، تهمت، غیبت و خبرچینی.

 

  1. احتراز از هر گونه تبعیض و آزار نژادی، قومی، مذهبی و جنسی.

 

  1. استفاده صحیح و بهینه از امکانات و دارایی های شرکت و حفظ و حراست از آنها.

 

  1. عدم استعمال دخانیات و مواد مخدر در محل کار.

 

  1. عدم دریافت و پرداخت هرگونه هدیه مالی و غیرمالی.

درباره

مرکز آموزش خانه صنعت و معدن ایرانیان با مجوز وزارت صنایع به شماره 105483 تاریخ 82/9/4 و شماره 60/61853 تاریخ 85/4/3 طی دو نوبت و در دو زمان وزیر دستورالعمل اجازه برگزاری آموزش در سطح کشور جهت اجرا اخذ نموده است.این مرکز آموزش در حال حاضر در سطح کشور دارای 18 نمایندگی فعال می باشد که در راستای اهداف والای آموزش و تربیت مهندسی حرفه ای با استفاده از تمامی پتانسیلها اعم از کلیه امکانات آموزشی،تفاهمنامه هایی آموزشی با مراکز مهم از جمله دانشگاه صنایع و معادن کشور،دانشگاه اصفهان،فنی و حرفه ای کل کشور،جهاد دانشگاهی کل کشور به مرحله اجرا در آورده است که در همین خصوص با عنایت به منویات گوهر بار رهبر فرزانه و معظم انقلاب اسلامی مبنی بر پیوند هرچه بیشتر صنعت و دانشگاه تمامی سعی و تلاش خود را در این راه سازنده و ارزشمند معطوف نموده است.

همکاران ما


خبر نامه

برای عضویت در خبرنامه ایمیل خود را وارد کنید.
تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ می باشد.
X